سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مقاومت الاحرار


نوروز؛ روز اتفاقات بزرگ است

نوروز، یعنی روز نو! در روایات ما- بخصوص همان روایت معروف معلّی بن خنیس- به این نکته توجه شده است. معلی بن خنیس که یکی از رُوات برجسته اصحاب است و به نظر ما "ثقه" است، جزو شخصیت های برجسته و صاحب راز خاندان پیغمبر است. در کنار امام صادق(علیه الصّلاة و السّلام) زندگی خود را گذرانده؛ بعد هم به شهادت رسیده است. این معلی بن خنیس با این خصوصیات، خدمت حضرت می رود؛ اتفاقاً روز " نوروز" بوده است؛ حضرت به او می فرمایند:  آیا می دانی نوروز چیست؟

بعضی خیال می کنند که حضرت در این روایت، تاریخ بیان کرده است- که در این روز ، هبوط آدم اتفاق افتاد، قضیه نوح اتفاق افتاد، ولایت امیر المومنین (علیه السلام) اتفاق افتاد و چه و چه- برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور می فهمم که حضرت، دارد " روز نو" را معنا می­کند؛ منظور این است: امروز را که مردم نوروز نام گذاشته اند، یعنی روز نو، روز نو یعنی چه؟ همه روز های خدا مثل هم است؛ کدام روز می تواند "نو" باشد؟ شرط دارد؛ آن روزی که در آن، اتفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. آن روزی که شما در آن بتوانید اتفاق بزرگی را محقق کنید، نوروز است.

بعد خود حضرت مثال می زنند؛ می فرمایند: آن روزی که جناب آدم و حوا، پا روی زمین گذاشتند، نوروز بود؛ برای بنی آدم و نوع بشر، روز نویی بود. آن روزی که حضرت نوح – بعد از توفان عالمگیر- کشتی خود را به ساحل نجات رساند، نوروز است؛ روز نویی است و داستان تازه ای در زندگی بشر آغاز شده است. آن روزی که قرآن بر پیغمبر نازل شد، روز نویی برای بشریت است- حقیقت قضیه همین است؛ روزی که قرآن برای بشر نازل می­شود، مقطعی در تاریخ است که برای انسان ها روز نو است- آن روزی هم که امیرالمومنین به ولایت انتخاب شد، روز نو است.

اینها همه، نوروز است؛ چه از لحاظ تاریخ شمسی، با اول ماه "حَمَل" مطابق باشد، یا نباشد. این نیست که حضرت بخواهند بفرمایند که این قضایا، روز اول "حَمَل" – روز اول فروردین- اتفاق افتاده است؛ نخیر، بحث این است که هر روزی که این طور خصوصیاتی در آن اتفاق بیفتد، روز نو و نوروز است؛ چه اول فروردین، چه هر روز دیگری از اوقات سال باشد.

 «مقام معظم رهبری»


نوشته شده در یکشنبه 90/1/14ساعت 9:7 صبح توسط ساجد نظرات ( ) |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت