سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مقاومت الاحرار

 

بسم الله الرحمن الرحیم

1.بنیان گذار فرقه بابیه ، سید على محمد شیرازى است . او چون در ابتدا مدعى باب بودن (دروازه ارتباط) با امام زمان علیه السلام بود ملقب به باب شد و پیروانش ((بابیه )) نامیده شدند. او از ابتدا با شیخیه آشنا شد و از این طریق راهى به مسائل عرفانى و تفسیر آیات و احادیث یافت .
2.پس از مرگ سید کاظم رشتى ، مریدان او به دنبال جانشینى بودند. سید على محمد در این موقعیت خود را باب امام دوازدهم معرفى کرد و برخى از پیروان سید کاظم هم از او تبعیت کردند. سید على محمد به تدریج ادعاى مهدویت ، و سرانجام نبوت نمود.
3.سید على محمد چندین بار توسط حکومت وقت دستگیر و هر دفعه از گذشته خود ابراز ندامت نمود لکن هر بار توبه را مى شکست و دوباره تبلیغ را شروع مى نمود تا اینکه سرانجام در تبریز تیرباران شد.
4.باب آراى متناقضى ابراز نموده که برخى در کتاب بیان او آمده است . او نسبت به کسانى که آیین او را نپذیرند خشونت زیادى سفارش کرده است ؛ همه افراد جز بابى ها باید از بین بروند و همه کتابهاى دیگر باید محو شوند.
5.فرقه بهائیه منشعب از فرقه بابیه است . بنیان گذار آیین بهائیت ، میرزا حسینعلى نورى معروف به بهاءالله است . او از پیروان و مبلغان باب بود. برادر کوچکترى هم به نام میرزا محیى (صبح ازل ) داشت که وصیتى از باب مبنى بر جانشینى در دست داشت و از این رو پس از مرگ باب ، عده اى او را جانشین باب دانستند لکن به جهت سن کم ، میرزا حسینعلى زمام کارها را به دست گرفت .
6.از آنجا که باب به ظهور فردى پس از خود با مقام ((من یظهره الله )) نوید داده بود افراد زیادى ادعاى چنین مقامى کردند که توسط حسینعلى و همکارى یحیى یا کشته شدند یا از ادعاى خود دست برداشتند. سپس ‍ میرزا حسینعلى این مقام را براى خود ادعا کرد و از اینجا نزاع اصلى در میان بابیان آغاز شد. بابى هایى که ادعاى حسینعلى را نپذیرفتند و بر جانشینى یحیى باقى ماندند ازلى نام گرفتند و پیروان حسینعلى (بهاء الله ) بهائى خوانده شدند. او با ارسال نامه هایى به اطراف رسما آیین جدید را اعلام و عده زیادى به او ایمان آوردند.
7.میرزا حسینعلى مقامات زیادى براى خود ادعا کرد که مهمترین آنها مقام الوهیت و ربوبیت بود. او همچنین ادعاى شریعت جدیدى نمود و کتاب اقدس را نگاشت .
مهمترین کتاب بهاء الله ایقان بود که در آخرین سالهاى اقامتش در بغداد نوشته است .
8.پس از مرگ میرزا حسینعلى ، پسر بزرگش عباس افندى ملقب به عبد البهاء، جانشین وى شد. از رویدادهاى مهم در زمان او، سفرش به اروپا و امریکا بود که نقطه عطفى در آیین بهایى محسوب مى شود و او در این سفرها تعالیم باب و بهاء را با آنچه در غرب تحت عنوان مدرنیسم متداول بود آشتى داد.
9.برخى از تاءثیرات فرهنگ غربى در عبدالبها در تعالیم او آشکار است : ترک تقلید، تطابق دین و علم و عقل ، وحدت زبان و خط، وحدت اساسى ادیان ، ترک تعصبات ، تساوى حقوق زن و مرد و...
10.پس از عبد البها، شوقى افندى فرزند ارشد دخترش بنا به وصیت عبدالبها جانشین وى شد. او بر خلاف نیاى خود از دانشگاه بیروت و آکسفورد تحصیلات رسمى داشت . وى نقش ویژه اى در توسعه تشکیلات ادارى و جهانیآیین بهائیت ایفا نمود.
11.آیین بابى و بهایى از ابتداى پیدایش در میان مسلمانان به عنوان اعتقادى انحرافى و فرقه ضاله شناخته شده است . ویژگیهاى مهدى موعود در احادیث اسلامى به نحوى تبیین شده که راه هر گونه ادعاى نادرست را مى بندد. ادعاى دین جدید توسط باب و بهاء مخالف با اعتقاد به خاتمیت پیامبر اسلام است . لذا علیرغم تبلیغات وسیع هیچ گاه بهائیان در میان مسلمانان جایگاهى نیافتند.

این مقالات نه بخاطر دشمنی با شخصی یا گروهی و نه بخاطر کینه و انتقام در این قسمت آورده شده اند . بلکه فقط و فقط بخاطر محبت به اونایی که راهشون رو گم کردند چون ما همه انسانها رو دوست داریم چون اگر چه در دین با ما برادر نباشند ولی در خلقت که با ما برابرند. پس شما هم اگر به هر دلیلی با خوندن این مطالب احساس کردی که ما حرف ناحق نوشتیم و یا دروغ میگیم میتونی با ما تماس بگیری و ده ساعتم که بخوای حرف بزنیم تا به یک نتیجه ای برسیم. آخه حقیقت که دو تا نمیشه! بعدشم اگر بازم به نتیجه نرسیدیم و احساس کردی ما با بی منطقی جوابتو دادیم و یا با این مقالات بهت توهین کردیم - باشه؛ من بعنوان نویسنده مقالات از شما معذرت میخوام هر چند تا حالا هر کدوم از بهاییهایی که من میشناختم با خوندن این مطالب یا توبه کردند یا لا اقل ارتباط دوستانشون رو با من بیشتر کردند و فقط یک مورد بوده که موضع غیر منطقی نشون داد که اونم طفلکی تقصیر نداشت. بدجوری تحت فشار اجتماعی و ... قرارش داده بودند و یک کم هم مشکل شخصی داشت. بهر حال در پایان این بخش از اینکه تونستی تا این قسمت رو بخونی خوشحالم و باید قدر خودت رو بدونی چون کمتر کسی اینقدر جرات داشته که تا اینجای کار رو بیاد (میون بهائیها) و اینهم حتما خواست خدا بوده که میخواد هدایتت کنه. به نقل از سایت رهپویان وصاال


نوشته شده در سه شنبه 89/7/27ساعت 9:3 صبح توسط محمدی نظرات ( ) |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت